Joc lliure, què és?


La ludoteca és un equipament especialitzat d’educació no formal de l’infant a través del joc i la joguina on l’activitat principal és el joc lliure i que funciona fora de l’horari lectiu.
L’infant mitjançant el joc lliure desenvolupa i crea el seu aprenentatge a través de l’imitació de models o per la creació de nous coneixements.
Segons comenta Anna Bayo,podríem descriure el joc com l’activitat més agradable per als nens i les nenes. És un espai de descoberta i d’elaboració de coneixement i aprenentatge. També és un moment d’interacció social, que ajuda a adquirir aspectes culturals propis del grup social amb el qual ens relacionem.
El joc, en gran mesura, consisteix a investigar, manipular, provar… Molt sovint, les coses de la vida quotidiana sorgeixen d’un procés d’experimentació previ: baixar les escales, agafar el got d’aigua, cordar-se els cordons, etc., no deixen de ser els passos finals de jugar amb la descoberta del cos.
Hi ha moltes coses que poden estimular el joc lliure:
– Podem jugar amb objectes quotidians, com cubs, cistelles, coixins, teles, pinces… Són objectes dispars que potencien un joc més creatiu, descobrint textures, formes i usos desconeguts.
– Els personatges: disfressar-se, crear personatges amb pintures o figures ajuda a crear diferents rols i entorns amb què experimentar i simbolitzar.
– Jocs que faciliten el moviment, com una bicicleta, un patinet, un trineu… També permeten el desenvolupament motriu i la consciència del cos.
Hauríem d’intentar ser conscients dels avantatges de permetre fer volar la imaginació i la creativitat. Deixar de ser “experts en el joc dels infants”. Evitar marcar límits i direccions. Que creïn, imaginin i desenvolupin el seu espai de joc amb materials inversemblants. Que les capses buides es converteixin en teatres o baguls del tresor, les taules i les cadires en coves i castells encantats, les escombres en cavalls i els llençols en capes voladores… Com menys normes tinguem, més imaginació utilitzarem.
Estic totalment d’acord amb el que comenta l’Anna, crec que hem de deixar fer volar la seva imaginació, sense donar normes ni directrius, ells mateixos son els representants del seu joc i per tant, ha de ser un joc motivador, creatiu i innovador.
Per últim, un poema del gran Gianni Rodari:
“L’infant s’estimaria més ser jugador que espectador,
si les cases fossin més jugables,
si els barris fossin més jugables,
si les escoles i les ciutats fossin més jugables.
Mai no és la seva habitabilitat, agilitat i jugabilitat el que en governa la construcció, l’estructuració i la decoració del joc.”
Exercicis de fantasia, Gianni Rodari.




Mireia

Comentarios

Entradas populares de este blog

Entrada i registre dels infants a la Ludoteca

Taller de Xapes

Fitxes dels jocs de taula